Rättikagratäng (Lchf)

Nu har den här damen ätit middag och när jag var och handlade i Torsdags så sprang jag på rättika..har letat på flera ställen men inte lyckats att hitta den men på Willys i Mariestad hittade jag den äntligen. Har hört så mkt om att det ska vara så gott med denna gratäng och vet ni vad? Det var det :). Jag kommer helt klart att göra denna igen.

Det här behövs:

ca 600 g rättika ( skuren i tunna skivor)

3 dl grädde

1 gul lök ( ska hackas)

1 vitlök

salt och peppar

riven ost ca 2 dl ( av valfri sort)

Gör så här:

Skala och skiva rättikan antingen med kniv eller mandolin. Häll i grädde och rättikan i en kastrull tillsammans med vitlök,salt och peppar. Låt koka i ca 10 minuter (utan lock). Lägg i den hackade löken och låt koka ytterligare 10 minuter till. Sedan häller du över röran i en smörad ugnsfast form på med osten och sedan in i ugnen på 225 grader ca 20 minuter.

 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0