Vetekransar

 
Bakade lite igår kväll igen och denna ggn försökte jag mig på att göra vetekransar. Jag brukar inte baka bullar mm så ofta så detta blev lite utav en utmaning :)
 
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl socker
14 dl vetemjöl
 
Min fyllning:
 
vaniljkräm och kokos
 
Smula ner jästen i en skål. Smält smöret och tillsätt mjölken och värm till 37°. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen lösts upp.

Tillsätt socker och det mesta av mjölet och arbeta degen väl. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

Dela degen i 3 bitar kavla ut plattor ha på fyllningen och rulla i hop på långsidan. Forma en krans och klipp jack i den.

Låt jäsa ytterligar 30 minuter under handduk. Sedan pensla med ägg och strö på pärlsocker. Grädda ca

15- 20 minuter i 200 grader.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0