Tigerkaka

Då blev det lite bak idag igen :)
 
Detta behöver du:
 
50 g smör
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 msk kakaopulver
1 msk vatten
 
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal av citron eller apelsin. ( Jag tog kokos i min)
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form.
 
2.Smält smöret och blanda med mjölken.
Vispa ägg och socker kraftigt i en bunke tills det blir vitt och pösigt.
Tillsätt mjölk-smörblandningen och vald smaksättning.
Rör ner mjöl och bakpulver och blanda till en jämn smet.
 
3.Häll 2/3 av smeten i formen. Blanda kakaopulver utrört i vatten med resten av smeten och ringla i den ljusa smeten. Vicka lite så den flyter ut jämnt.
 
4. Grädda kakan i ugnens nedre del i ca 35-40 min.
 
5. Känn med en sticka om kakan känns torr och färdig.
Låt kakan ligga kvar i formen i 6-7 min.
Om kakan inte vill lossna blöt en handduk i kallt vatten och lägg över en stund.
Låt kakan svalna under formen eller under en handduk.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0