Rabarbermuffins med chokladfrosting

Baksugen idag igen och ja jag hade rabarber i frysen såå då fick det bli rabarbermuffins :)
 
Recept:
 
250 gram smör
3 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
400 gram rabarber
¾ dl socker
2 tsk kanel

strösocker till toppning (1-2 tsk per muffins) Hoppas inte över sockret, det ger en härlig yta på muffinsen

Skala rabarbern, skär i bitar och förväll i vatten. Pressa ur all vätska ur den. Rör smör och socker pösigt. Blanda i ett ägg i taget. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör sedan ner i smeten. Blanda rabarber, socker och kanel och vänd ner i smeten. Lägg en bullform i botten i varje hål på en muffinsplåt. Klicka ner smeten i bullformarna och toppa med 1-2 tsk strösocker på varje. Grädda på 175 grader i cirka 20-25 minuter.
 
Smörkräm:
 
115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk kokande vatten

Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsockret lite i taget under omvispning. Tillsätt vattnet och valfri smaksättning under omvispning.
 
jag tillsatte 50 g mörkchoklad som jag smälte och lät svalna lite innan jag rörde ner det i krämen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0