Broccolipaj med champinjoner, salami och brieost.

Gjorde en grymt god paj och bjöd på igår på midsommarafton och tänkte dela med mig av receptet :)
 
Pajdeg:
 
200 g vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
 
 
Fyllning:
 
2 buketter broccoli
200 g färska champinjoner
150 g pepparsalami
150 g brieost
3 ägg
2 dl grädde
1 dl mjölk salt&peppar
 
 
Gör så här:
 
Mät upp 200 gram vetemjöl i en bunke. Tillsätt kallt smör i tunna skivor och nyp snabbt ihop degen till finfördelade smulor. Tillsätt vattnet och tryck ihop den till en slät deg. Kavla degen på mjölat underlag till en stor platta något större än formen. Kavla så den är ca 0,3-0,5 cm tjock.
 
Lägg degen över pajformen du kan använda bakplåtspapper om du vill lättare att lyfta ur pajen då. Men jag oljade in min form och det fastnade inte alls i den då.
 
Förgrädda i 10 minuter i 220 grader.
 
Ta ut formen och tillsätt fyllningen.
 
Du vispar ihop allt till fyllningen i en bunke, stek champinjonerna i skivor. Brieosten i skivor och pepparsalamin i bitar.
Jag hade i allt i bunken utom brieosten för den la jag längst upp när jag hällt i allt i pajen. Sedan grädda den i ugnen ca 30 minuter i 200 grader. Sedan är det bara att servera och njuta :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0