Nutellakladdkaka (LCHF)

Ville ju bjuda på lite lyxigare fika idag och hittade det här receptet på nätet och hade allt hemma som behövdes såå då var det ju bara att köra igång. Gjorde egen nutella med och självklart ska ni få receptet på det med.

Nu skulle den ju ha behövt stå lite längre i kylen men kommer gästerna så är det ju bara att ta fram och den fick klart godkänt. Kladdig som det stod att den skulle vara stämde perfekt. Serverades med en klick grädde och lite hallon. För er som inte äter enligt Lchf kan ju bakverk verka lite beska då man inte använder så mkt sötningsmedel men denna var faktiskt godare än mycket annat jag har provat. Kommer helt klart göras igen för helgerna behöver man ju lyxa till det på eller hur? :D Detta kallar jag LYX  :)

Kladdkakan:

200 g smör

4 ägg

1 dl ica sötströ

3 dl mandelmjöl

2 tsk vaniljpulver 

1 krm salt

ca 2 dl hemgjord nutella

 

Gör så här:

Smält smöret. Vispa ägg och sötning pösigt jag använde elvisp. Rör ner det smälta smöret. Blanda mandelmjöl, kakao, vaniljpulver och salt i en annan bunke och blanda sedan ner i äggsmeten. Rör ner 1 dl av nutellan. Häll i springform, ca 25 cm. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 7-8 minuter. Ta ut och låt svalna. (den ska vara lite rinnig) Låt den stå i kylskåpet några timmar så får den en härlig krämig konsistens och smak, gärna över natten. Nutellan som är kvar kan du bre på kakan när den börjat svalna och blivit fastare.

(Jag kunde inte vänta så länge så jag lät den stå ca 11/2 timma i kylen sen smetade jag på resterande nutella och mums va gott. Kan nog tänka mig att den blir ännu godare om den får stå längre)

Hemgjord nutella gör så här:

200 g hasselnötter med skal

3 msk ica sötströ

2-2,5 msk kakao

0,5-1 tsk vaniljpulver

4 msk kokosfett

Gör så här:

Mixa nötterna i matberedare eller mixerstav (jag använde mixerstav). Det tar ett tag. Blanda ner resten av ingredienserna. Smaka av under tiden, så du får den smak och den konsistens du vill ha. Och om du inte blandar ner nåt, utan nöjer dig med att bara mixa nötterna blir det nötsmör. 

(detta tar en stund så inget man gör på 5 minuter) Men det är värt allt arbete :)

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0