Zucchiniplättar (LCHF)

Idag blev det en enkel middag och det var riktigt gott :) Första ggn jag provade att göra zucchiniplättar och absolut inte sista gången.

Till plättarna behöver du: Blev ca 15 st

1 Zucchini  (150-200 g)

2 ägg

lite fiberhusk  1/2-1 tsk tog jag

Örtkryddor

salt&peppar

smör att steka i

Gör så här:

Riv zucchinin på det grövsta på rivjärnet. Vispa 2 ägg och blanda i fiberhusk och kryddor. Rör ner zucchinin. Smält smör i pannan och klicka sedan i ca 1 msk av smeten i ett plättjärn eller stekpanna. ( Jag använde plättjärn). Tryck till med stekspaden så att de plattar ut sig och stek tills de fått fin färg.

Köttfärsspetten gjorde jag av ca 300 gram blandfärs som jag hackade i lite lök i och kryddade med salt och peppar och chilikrydda + 1 ägg. Rör ihop smeten och forma till avlånga biffar/järpar. Trä på spetten och in i ugn på 200-225 grader i ca 30-40 minuter. Jag körde på grill.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0