Vitkålsgratäng med köttfärs LCHF

Hej hopp alla goa läsare nu har jag och min familj avnjutit en god middag..och detta gillade de verkligen. Det är egentligen bara jag i familjen som äter Lchf men denna maten passar ju alla lika bra och det är ju perfekt. Den fick klart godkänt :)

Det här hade jag i : ( Blir till 6 stora portioner)

ca 8-9 dl vitkål (strimlad)

600 g köttfärs

1 burk champinjoner

1 burk krossade tomater

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

ca 2,5-3 dl grädde ( höftade lite därför osäker på exakt mått)

peppar,salt (chilikrydda eftersom jag gillar mat med sting)

2-3 dl riven ost ( valfri sort jag hade bara gouda hemma)

Gör så här:

Strimla vitkålen och stek den mjuk i rikligt med smör. Stek köttfärsen och krydda och när den är ordentligt stekt så häller du i lök,krossade tomater och champinjoner. Sedan blandar du allt och häller i en ugnsfast form där häller du på grädde och riven ost. In i ugn på 225 grader ca 20-25 minuter tills gratängen fått fin färg.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0