Lasagne (Lchf)

Så nu har jag ätit middag och fick en härlig kommentar från gubben..Den här maten du lagar är godare än vanlig husmanskost :) Kan man bli annat än nöjd då?. Känns kul att även han uppskattar det jag lagar och ja han högg in ordentligt på Lasagnen och nu kan jag sjunka ner i soffan en stund och bara ta det lugnt.

Till plattorna behöver du: 

4 ägg

100 g färskost (jag tog philadelpiaost)

0,5 dl fiberhusk

Vispa äggen poröst och sedan häller du i färskosten och fiberhusken. Låt det bli blandat ordentligt. Sedan breder du ut det på bakplåtspapper det kan vara lite bökigt men det går. Jag använde en slickepott. In med det i ugnen på 150 grader i ca 12 minuter. Ta ut och skär i bitar.

Ostsåsen:

1 1/5 dl cremé fraiche

1 dl grädde

1 dl riven ost

salt&peppar

Koka upp cremé fraiche och grädde krydda och lägg i osten rör tills det smälter.

Köttfärsås:

500 g köttfärs

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1 burk krossade tomater

3 msk ketchup ( den med stevia) Här kan du ta tomatpuré om du vill istället.

1 tsk dijonsenap

1 tsk sambal olek

paprikapulver ,chilikrydda,salt och peppar

Gör så här:

Stek köttfärs och finhackad lök. Häll i resterande ingredienser och låt puttra ca 20 min.

Toppa med riven ost och oregano. För mig blev det ca 1-2 dl riven ost.

Börja med lite köttfärsås i bottnen på en ugnsfast form..sedan bygger du på med plattor köttfärs och ostsås. Jag avslutade med köttfärs och la på riven ost och oregano. In i ugn på 225 grader ca 20-25 minuter. Räcker till ca 4 portioner.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0