Sockerkaka med hallon (och strålande sol kan det bli bättre? :)

Idag vaknade man upp till ännu en dag med strålande solsken och det är helt underbart skönt ute. Visst blir man glad i hela kroppen? Jag blir det iaf och får lite mer energi så har faktiskt både bakat och städat lite här hemma. :) I veckan som kommer nu så ska det tvättas fönster och byta gardiner just tvättandet är väl inte så kul men att byta gardiner det gillar jag allt blir som nytt och man får helt nya fönster. Glädje!
 
Idag bakade jag en sockerkaka med hallon saftig och syrlig och underbart god.( Receptet kommer under bilden.)
 

Saftig sockerkaka med hallon:   Ugn: 175 grader  Tid: ca 45-50 min
 
200 g rumsvarmt smör

2,5 dl socker

3 ägg

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker (om man vill)

1 dl grädde (eller mjölk)

2 dl frysta eller färska hallon ( eller rivet skal av citron, lime, apelsin etc, eller blåbär eller björnbär eller vad man vill)

 

Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Rör smör och socker pösigt med elvisp (eller för hand), tillsätt ett ägg i taget. Smeten kan nu bli lite grynig - men den fixar till sig när mjölet kommer i. Rör ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker och till sist grädden. Häll i formen och strö hallonen över - jag brukar trycka ner dem lite i smeten. Grädda nertill i ugnen ca 45 - 50 min. Prova med sticka. Låt svalna något i formen innan den stjälps upp.

 

Ät och njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0