Lingonkaka med vaniljsmak :)

Idag klev solen av en stund och det kom lite regn och åska..så då passade jag på att ställa mig i köket och baka en kaka. Imorgon ska vi åka iväg en tur till Ullared och då passar ju lite fika bra att ha med sig. Dock inte för mig men för de andra som är med :)
 
Detta behöver du till kakan:
 
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 dl lingon ( det kan vara frusna det gör inget)
1 dl vatten
 
Fyllning:
 
100 gram smör
1 dl mjölk
31/2 dl vaniljsocker
 
Gör så här:
 
Sätt ugnen på 175 grader. Smörja och bröa en form med löstagbarkant ca 24 cm i diameter. Du kan bröa med antingen kokos eller ströbröd. ( jag tog kokos)
 
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och lingon och vänd ner det i smeten och tillsätt 1 dl kokande vatten. Rör om och häll i formen och ställ den i nedre delen av ugnen ca 40 minuter.
 
Lossa kanten på formen och låt kakan svalna på galler. Dela kakan i 2 bottnar.
 
Fyllning:
 
Smält smöret och tillsätt mjölken och vaniljsockret och låt koka ca 2 minuter. Sedan skedar du ut det på den nedersta delen av kakan. Sätter tillbaka den översta och pudrar med florsocker.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0