Vinbärskaka

Idag hade jag mamma här på fika och självklart så ska det ju bjudas på nybakat till kaffet eller hur? :)
Så en enkel vinbärskaka slängde jag ihop.
 
Detta behöver du:
75 g smör
3st ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl
1,5-2 dl vinbär (röda eller svarta och det går lika bra med frysta som färska)
ströbröd eller kokos till den smorda formen ( jag hade kokos)
 
Gör så här:
Smörj en rund form gärna med löstagbar kant ca 22 cm i diameter och bröa den.
Sätt ugnen på 200 grader.
Börja med att smälta smöret.
Sedan häller du i alla ingredienser utom vinbären i en bunke och rör ihop med en gaffel eller sked. (inte elvisp)
Häller smeten i formen och nu häller du på vinbären och sedan in i ugnen med formen (långt ner i ugnen)
Ca 25-30 minuter den skall inte bli helt gyllene utan vara knappt genomgräddad och ganska kompakt.
Låt sedan kakan svalna lite innan du lossnar den från formen. Jag pudrade lite florsocker på min.
Servera med antingen en klick glass eller en klick grädde.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0