Sverigekaka

Fick lust att baka idag igen och då fick det bli en Sverigekaka. Jag har inte smakat än utan det ska min familj få göra imorgon. Jag läste i receptet att den skulle bli godare dagen efter så det hoppas ja ju på nu då :)
 
Det här behöver du:
 
till kakan:
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
 
Fyllning:
 
125 g smör
1 dl mjölk
4 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
 
Vispa ägg & socker pösigt, blanda i vetemjöl & bakpulver. tillsätt vatten & grädda i 175 grader 40-45 minuter. Jag  gräddade i springform med löstagbar botten.Som jag bröade innan :)
 

Fyllningen:
 

Smält smöret, tillsätt mjölk och koka i ca två minuter (krämen ska bli lite tjock)
Tillsätt vaniljsockret. Låt krämen svalna lite innan du breder den på kakan.
 
När kakan är klar:
 
Låt kakan svalna lite när den är klar innan du delar den. Krämen kan du breda på när du delat kakan och sedan sätter du ihop den igen. Pudra lite floursocker över.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0