Fläskfilé gryta på menyn idag och Fredag kan det bli bättre?

Idag blev det sovmorgon såå skönt. Iväg en liten sväng på ärenden och sedan ställde jag mig i köket och grejade ihop en fläskfilé gryta som var riktigt god. Som vanligt så får ni ju receptet för denna är verkligen värd att testa.
Jag serverade min med nyttiga nudlar men man kan lika gärna ha klyftpotatisar eller ris eller pasta eller kanske bara en sallad till.
 
Här kommer receptet på den smaskiga grytan.
 
1 fläskfilé, ca 600 g
2 paket bacon, ca 280 g
(10 champinjoner)
1 rödlök
Smör/olja att steka i
2 dl crème fraiche
3 dl grädde
2 msk kinesisk soja
1 köttbuljongtärning
2 tsk tomatpuré
1-2 tsk sambal oelek
(1 msk vetemjöl)
Salt, peppar
 
Gör så här:
 
Skär fläskfilén i tunna skivor. Strimla bacon. Finhacka löken. Dela champinjonerna i mindre bitar om de är stora. Bryn fläskfilén på hög värme i en stekgryta eller stor traktörpanna. Lägg fläskfilén åt sidan medan du fräser bacon, lök och champinjoner. Lägg ner fläskfilén igen och tillsätt crème fraiche, vispgrädde, soja, buljongtärning, tomatpuré och sambal oelek. Låt puttra tills fläskfilén är är helt klar, ca 5 minuter. För en tjockare sås, skaka ihop vetemjöl med en slurk av såsen till en klumpfri redning och häll ner i grytan igen. Koka ytterligare 3 min. Smaka av med salt och peppar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var en skitgod gryta :) 10 pluspoäng .) Kommer o göras många ggr :)

Svar: Åh va kul att höra :)
Zwampe

2015-02-13 @ 18:20:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0