Zucchinilasagne (Lchf)

Söndag idag då och brist på fantasi så slängde ihop en lasagne med zucchini och som vanligt blev maten uppskattad här hemma och det blev inte mkt kvar. Så nu ska jag njuta av dagen som är kvar och ägna den åt mig själv..ett bad och soffmys står på min att göra lista haha :D

För er som inte varit inne på min blogg innan så kan jag berätta att jag lagar lätta rätter och inga som är jätte dyra att inhandla till..varför jag gör det?. Jo det är för att jag inte har en så stor bugdet att röra mig med varje månad och då får man helt enkelt lära sig att shoppa med sunt förnuft. Jag handlar alltid på mig storpack och ser till att ha basvaror hemma och det kommer man långt med. Oftast räcker det med att jag handlar 1 gång per vecka och planerar man matsedel då blir allt så mkt enklare. Från och med nästa vecka så ska jag bli lite striktare och med det så menar jag att det inte ska bli så mkt bakverk mm..för vill man gå ner i vikt så fungerar det ju inte att äta massa gotteligott utan maten räcker gott och väl för jag ska berätta ytterligare en sak för er. Sedan jag började med Lchf så har jag inte haft kurrande mage alls har inte haft jobbiga hungerkänslor utan jag klarar mig utmärkt på 3 mål mat om dagen. Visst låter det härligt? Man är mätt och nöjd hela tiden och mår så bra med.





Nu till receptet: 4 portioner

500 g köttfärs

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

Grönsaksbuljong 1/2 tärning ( detta kan uteslutas)

1 burk hela tomater

1 tsk sambal olek

1 dl cremé fraiche

1 dl cream cheese

salt,peppar,chilikrydda

1 zucchini

ca 2 dl riven ost

Gör så här:

Stek köttfärsen och ha i lök och vitlök. Sedan är det bara att fylla på med de övriga ingredienserna och låt allt puttra i ca 10 minuter.

Använd en osthyvel och hyvla zucchinin.

Sedan började jag med att ha köttfärs längst ner i en ugnsfast form sedan byggde jag på med zucchini och köttfärsås. Jag avslutade med köttfärs och la sedan på riven ost. In i ugn på 225 grader i ca 25 minuter.

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0