Fläskfilégryta (Lchf)

Herregud gjorde nog världens godaste fläskfilégryta idag..känns underbart att avsluta helgen med denna mat nu ser jag fram emot ny vecka och nya rätter :)

Till grytan: ca 5 portioner

1 fläskfilé

1 pkt bacon

10 färska champinjoner eller en burk vilket som funkar

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

ca 2 dl grädde

ca 2 dl cremé fraiche

2 msk soja

buljongtärning (kan uteslutas)

2-3 msk ketchup ( den med stevia)

2 tsk sambal olek

salt&peppar

Gör så här:

Skär filéen i tunna skivor, strimla bacon och finhacka lök och vitlök och skiva champinjonerna. Bryn filén på hög värme och lägg den sedan åt sidan medans du fräser lök,vitlök,champinjoner och bacon. Lägg sedan ner köttet igen och häll på cremé fraiche, grädde,soja,buljong,ketchup,sambal olek och låt puttra ca 20 minuter. Saltapeppra efter smak.

Kålrotspommes:

skär en kålrot i strimlor så som pommes ser ut. Jag förkokade mina ca 5 minuter. Sedan använde jag en kastrull med olja och friterade där i. Vill man inte göra det så kan man tillaga dom i ugnen med. Mkt olja på och in på 200 rader ca 30 minuter. Tills de ser fina ut och är krispiga.

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0