Philadelphiabullar i lånpanna :)

Har varit en riktigt härlig dag idag..mamma kom hit och fikade och vi tog en sväng till skogen så Tindra fick springa av sig. Sedan in och handlade en snabbis och hem. Lite rastlös idag så tvättade lite och plockade ner torrtvätt så den nya blöta fick plats. Bakade Philadelphiabullar i långpanna för första ggn och jäsiken så lätt det var.
Sen ut med vovven igen och väl ute träffade vi på en annan hund och de fick busa i en hel timma så nu sussar hon sött här i soffan. Jag själv ska ta mig en kopp te och njuta en stund :)
 
 
Recept :
Bulldeg
150 gram smör
1 paket jäst (för söta degar)
5 dl mjölk
1 st ägg ...
1 dl strösocker
0,5 tsk salt
10 dl vetemjöl
Fyllning
150 gram rumsvarmt smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 gram Philadelphiaost
Pensling
1 st uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här:

1. Smält smöret och blanda i mjölken så vätskan blir fingervarm.
2. Smula ner jästen i en bunke och lös sedan upp med degvätskan. Vispa i ägg, socker och salt.
3. Tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta samman till en lös deg. Låt jäsa övertäckt i 30 min.
4. Vispa under tiden ihop ingredienserna till fyllningen.
5. Tryck ut degen i en smord långpanna. Gör 48 hål i degen och tryck ner ungefär en tsk fyllning i varje. Låt jäsa 15 min.
6. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15-20 min.
7. Låt svalna och skär sedan upp i 48st rutor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0