HLR

Jag tycker att alla borde lära sig hjärt och lung räddning för det kan rädda många liv. Idag så tycker jag att folk är så ego och nonchalanta. Är det någon som blir sjuk och mår dåligt så går folk förbi utan att stanna upp. Jag själv är av den typen att jag stannar och behövs det hjälp så hjälper jag mer än gärna till för mig är det självklart. Att det sedan ska finnas hjärtstartare överallt är också bra just nu så finns inte det. Varje sekund är viktig för den som fått plötsligt hjärtstopp och här handlar det om att vara snabb. Finns det ingen apparat bredvid så gäller det att trycka på bröstet och andas i munnen på den som fallit ihop så att den får syre. Idag finns det kurser man kan gå och vissa skolor har t o m det för barn kan också behöva veta vad de skall göra i en kris situation. Så jag tycker att alla borde vara uppmärksamma och lära sig hur man skall gå till väga. För en dag kan det vara du som står där med någon som behöver hjälp och då måste du handla snabbt. Hr hinner man inte sringa runt och leta utan man måste starta HLR direkt. Allra bäst är ju en en hjärtstartare och att tillkalla ambulans så fort man bara kan.
 
Det finns fonder man kan gå med i och stödja forskningen och det tycker jag är bra för ett friskt och starkt hjärta vill väl alla ha. Så hjärtforskningen kan gå framåt och mer liv kan räddas.
 
Hur gör man då jo så här:
 
Behandlingen utförs genom växelvis 30 st kompressioner av personens bröstkorg (hjärtkompressioner)och växelvis 2 st inblåsningar i personens mun eller näsa, den så kallade mun-mot-mun-metoden. Bröstkorgen ska tryckas ner 5-6 cm varje gång med en hastighet av 100-120 kompressioner per minut. Avbrott i kompressionerna görs endast för inblåsningar.
läs mer om HLR här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0